torsdag 22. april 2010

"Er du en sånn super-kristen, du?"

Hør på teksten! 

( link) Leve evig

Du har kanskje fått spørsmålet "om du er en sånn super-kristen ?"

Hvis ikke, så har du kanskje spurt noen. Ikke vet jeg hva folk egentlig tenker når de spør om dette. Jeg har fått dette spørsmålet da jeg sa at jeg hadde komt inn på Danielsen vgs, og Katedralskolen. Fordi jeg hadde søkt der, så måtte jeg jo være en sånn "super-kristen". 

Jeg har fått det spørsmålet en gang da jeg var liten, og sa at jeg skulle i kirken på KM kluzz. KM kluzz var et slags møte arrangert for barn i forskjellige aldre, hvor du hadde aktiviteter i grupper, og avsluttet med gudstjeneste.
Jeg har fått det spørsmålet når jeg har sagt at jeg er leder i tensing og tilbringer fredagene på Tremornight.

De gangene jeg får dette spørsmålet, pleier jeg å svare.
"Jeg er kristen og stolt av det! Det finnes ingen Litt-kristen, Kristen og Super-kristen. Enten tror du at Jesus Kristus er Guds sønn som kom til jorden for å frelse alle mennesker som tror på han, eller så tror du ikke. 
Er ikke du kristen?"

Spørsmålet blir plutselig snudd rundt til han/hun som spurte. 
Jeg er ikke en allvitende person, jeg har ingen utdannelse i teologi. Jeg vet bare hva jeg tror. Jeg tror ikke at man kan dele kristne inn i grupper. Jeg tror ikke at man er kristen bare man har konfirmert seg og fått 20 tusen kroner av venner og familie. Jeg tror ikke at man er kristen om man tenker at "det kanskje er en Gud, men Jesus kan man ikke tro på".

Uttrykket "Glad- kristen" "Super-kristen" er ofte brukt. Kan man egentlig kalle noen for dette?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar